ناتوانی در یادگیری نوعی اختلال عصبی است که از یادگیری کودک جلوگیری می کند ، یا روند یادگیری را به طور قابل توجهی مختل می کند.
ناتوانی در یادگیری بازتابی از هوش نیست و کودکی که یکی از آنها را دارد ممکن است دارای هوش متوسط یا بالاتر از حد متوسط باشد.
کودک مبتلا به ناتوانی در یادگیری ، اطلاعات را متفاوت از سایر کودکان پردازش می کند و در انجام وظایف خاص مشکل دارد.
با تشخیص و مداخله به موقع ، میتوان روشهایی را برای رفع مشکلات یادگیری و غلبه بر چالش هایی که آنها ارائه می دهند ، توسعه داد.
تشخیص ناتوانی های یادگیری
ارزیابی کودک دارای اختلالات یادگیری با ارزیابی موارد زیر آغاز میشود:
تاریخچه رشد
تواناییهای شناختی
تواناییهای دانشگاهی
نقاط قوت و ضعف رفتاری
نتایج ارزیابی شامل توصیه هایی برای کودک است و برای تهیه یک برنامه آموزش فردی استفاده میشود.
علل ناتوانی های یادگیری
یک دلیل خاص برای اختلالات یادگیری وجود ندارد. تصور میشود که برخی از موارد زیر ممکن است منجر به پیشرفت آنها شود:
وراثت
سو مصرف مواد در دوران بارداری
استفاده از الکل یا داروهای غیرقانونی در دوران بارداری
مشکلات در دوران بارداری و زایمان
قرار گرفتن در معرض سموم محیطی
تغذیه ضعیف
آسیب سر
کودک آزاری
انواع ناتوانی های یادگیری
انواع مختلفی از اختلالات یادگیری وجود دارد. آنها شامل:
اختلالات گفتاری و زبانی رشد
اختلالات مهارتهای تحصیلی
اختلالات هماهنگی
یادگیری معلولیت ها
اختلال بیش فعالی و نقص توجه
علائم ناتوانی در یادگیری
تشخیص اختلالات یادگیری در اسرع وقت برای درمان موفقیت آمیز آنها بسیار مهم است. اگر كودك یكی از موارد زیر را به نمایش بگذارد باید تحت مراقبت پزشكی قرار گیرد:
مشکلات گفتاری
عدم توانایی در تمرکز
مشکل به خاطر سپردن
عدم توانایی در پیروی از دستورالعمل ها
ناتوانی در انجام کارهای ساده یا پیچیده
عدم توانایی در تشخیص کلمات
معکوس کردن حروف ، کلمات یا اعداد
عدم هماهنگی جسمی
مشکلات اجتماعی شدن
درمان ناتوانی های یادگیری
پس از تشخیص اختلال یادگیری ، برنامه آموزش فردی برای کودک طراحی می شود که هم در مدرسه و هم در خانه دنبال کند. برنامه آموزش فردی بر اساس نیازهای خاص وی برای کودک اهداف خاصی دارد. به طور کلی ، کودک دارای ناتوانی در یادگیری واجد شرایط کمک ویژه در مدرسه است.
برای کمک به بهبود دامنه توجه و توانایی تمرکز ممکن است دارو برای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه تجویز شود.